Thursday, August 5, 2010

aku tak suka itu: kat gerai durian

kisah 3

lepas balik dari tengok rumah tu...masa on the way balik rumah (rumah tinggal sekarang)...aku singgah kat satu gerai jual durian. entah lah sejak 2/3 minggu ni aku asyik teringin je nak makan makanan yang ada durian. contohnye kek durian, pancake durian, bubur durian, pengat durian, semua durian lah.

masa aku sampai tu tak de orang lagi...tak lama lepas tu dalam 10 minit sepasang couple india datang...then tak lama lepas tu ada seorang kakak melayu datang..so aku pilih macam biasa la...sebenarnya aku tak berapa minat beli durian yang diaorang jual tepi jalan ni...tambah yang 4biji rm10, 3biji rm10 even yang timbang kilo.
dan yang paling aku tak berapa suka @ menyampah ialah dengan peniaga durian tu. cakap pandai...itu ini itu ini...durian langat bagus laa..kalau pecah tak berair laa..tak macam durian lain laaa. s**t! macam yg aku duga, pakcik yang meniaga durian ni memang saling tak tumpah macam tu...banyak cakap...cakap pandaii...tapi ayat bodoh yang keluar. tapi aku diam kan je sebab diaorang meniaga. mesti la cakap yang manis-manis. sedangkan setiap kali aku beli durian macam tu...setiap kali tu lah aku beli durian yang tak bagus.

masa pilih-pilih tu, mesti la aku mintak pakcik tu bukak kan kulit durian tu sebab nak tengok isi kat dalam. masa dia kopek tu, dia macam kalau boleh tak nak bagi aku touch isi dia. aku rasa lain macam. kopek pun sikit je. then keep on saying that "isi tu ok punyaa...tak akan buruk punyaa.."...aku pun biarlah.

nak jadi cerita kakak melayu sebelah aku pun tengok durian yang pakcik tu kopek tadi then dia pun cakap "alamak, nipis nye isi dia". pastu kakak tu kata kat pakcik tu "pakcik, kopekkan yang ini...kalau isi dia cantik saya ambil laaa...kalau nipis saya tak nak laa"

pakcik tu dah lain macam. dengan muka berkilat, rambut yang agak jarang tumbuh tak tumbuh, gigi taring tinggal 2 batang pakcik tu cakap "ooo..mana boleh macam tuu...awak yang pilih...kalau dah kopek kena laa ambil".

patut ke macam tu? selama aku beli buah durian kat mana-mana gerai...tak pernah lagi peniaga cakap macam tu. kalau kita tak suka, kita boleh pilih yang lain sampai kita satisfied. kan?

ok sambung. bila pakcik tu kopek durian yang kakak tadi pilih...agak ketara la kenipisan isi dia. kakak tadi terus cakap "alamak nipisnya....tak nak la macam ni" . sambil jari dia cuba nak menekan-nekan isi durian.
terus muka pakcik tu bertukar jadi serigala jadian..hehe..salah..merah macam udang kena bakar. mungkin malu agaknya. pacik tu cakap " ko pegi balik...pegi balik sekarang!". terkedu aku. kalau marah macam mana sekali pun sebagai peniaga tak boleh cakap macam tu dengan pelanggan..."dah nama durian kampung...memang la isi dia macam ni...ha!jangan la nak tekan-tekan pulak...kalau-kalau awak korek hidung tadi....pastu nak tekan-tekan pulak...sapa nak beli nanti?!!". suara pakcik agak meninggi.

erm...macam mana ni...benci aku dengar. cepat-cepat aku bayar...balik rumah aku dah agak dah...isi dia memang macam tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut...aku buat tempoyak....boleh gak masak ikan patin asam pedas tempoyak...lagi sedap dari durian pakcik tuhh...cait!! TAK BELI DAH LEPAS NIH!!

1 comment:

  1. hahahahaa...........apa punya pakcik la...dah geram sgt tuu..huhuu

    ReplyDelete