Sunday, December 5, 2010

aku suka itu: ayam goreng cabai

seperti kata orang-orang utara..'ayam goreng cabai'! haaa....jgn nak tergelak2...cabai ok..bukan ci**i! tak baik tau....

balik kpg ari tu aku kena jadi tukang masak...tukang masak sedia ada pegi makan kenduri...so tak de sapa yg lebih layak dr aku terpaksa jadi tukang masak! (sebab tade calon2 lain dah...x kan laa nak suruh mak masak...aishh)

so aku ambil kesempatan cuba resepi baru yg aku reka sendiri ala2 campak gitu!

"tapi sedap tak chef tanjong?"
"sudah semestinya pakcik mat...pakcik boleh cuba kalau tak percaya"



resepi percuma:

ayam - goreng separuh masak
cili besar ditumbuk kasar'
cili padi - ikut daya ketahanan korang
bawang besar di tumbuk kasar
bawang putih di tumbuk kasar
sikit halia potong halus
serai 2 btg
daun kunyit
garam gula secukup rasa

macam mana nak masak?
- tumis bawang & cili sampai naik bau
- masukkan serai
- masukkan ayam
- goreng sekejap
- masukkan garam gula & daun kunyit

tips dari aku: lagi sedap kalau rasa ayam sedikit manis....;)

bau daun kunyit tuuu, perghhh...semerbak....terus lapar...sighs..

No comments:

Post a Comment